Workshop i pandemiens tid

jun 16, 2021

Tekst: Anne-Lise Aakervik | Foto: synlig.no

Lei av digitale møter med gamle hender, delingstrøbbel og mikrofoner som aldri slås av? Cohere utvikler et virtuelt møterom der du kan være kreativ og leke med kollegaene igjen.

Andreas Ore Larssen og Sondre Kvam er to av fire som har startet Cohere. I tillegg består gjengen av Lars-Kristian Dahl som studerer datateknologi og Tobias Wulvik som går på industriell design.

Istedenfor å reise til workshops tar du på deg VR-brillene, griper kontrollstikkene og går inn i et virtuelt rom. Der står det en gjeng kolleger fra hele landet klare til å gjennomføre en kreativ workshop. Veggene er rene og en ubegrensa stabel med lapper kan henges opp over alt, sorteres og lagres med stemmen.

– Vi vil få tilbake engasjementet og energien i digitale møter og workshops, slik at man ikke går ut og bare er sliten etterpå, sier Andreas Ore Larssen, som er prosjektleder og en av fire grunnleggere av Cohere. Han tar nå en master på Entreprenørskolen.

Lei av trynemøter
Etter over et år med pandemi er vi lei av å glane på hverandres ansikter i møte etter møte. Kroppsspråket er helt fraværende i disse møtene, og selv om deling av skjerm og andre hjelpemidler er tilgjengelig som digitale grupperom vil det aldri kunne erstatte en fysisk workshop fullt ut. Det kan ikke VR-applikasjonen Cohere gjøre heller, med gjengen bak ønsker å komme så nært som mulig.

– Vi utforsker hvordan Virtuell Reality (VR) kan forbedre kreative workshops i distribuerte team. Vi tror nok at det digitale møterommet blir aktuelt å bruke mer etter pandemien enn før den. Det vi vil oppnå med Cohere er å skape følelsen av at man er i den samme verden, der man kan snakke med hverandre, sette lapper på veggene og få notert ned tanker og innspill. Et rom der man også kan se hverandres kroppsspråk. Det sier Sondre Kvam som studerer industriell design.

Det er spesielt behovet for å samles til en kreativ prosess som lider i den digitale møteverdenen. Det er vanskelig å drive kreative, tverrfaglige problemløsninger når man sitter og glaner inn i ansiktene på hverandre hele tiden. Med Cohere ønsker de å kunne samle teamet på tvers til workshop uansett hvor de befinner seg, i et eget rom, med tilgang til virtuelle Post-it lapper og løsninger som gjør at man kan prate samtidig uten å overdøve hverandre og har muligheter til å flytte rundt på lapper og skrive ned.

God respons
De laget en MVP (Minimum Viable Product), og fant raskt ut at her er det nødvendig med en del pilotkunder som kan være med å bestemme hva som er viktig for dem i en slik prosess. De sendte invitasjon til flere store firma og fikk etter hvert både Jotun, Schibsted, Posten, SBanken og TrønderEnergi med.

– Det var utrolig artig med så bra respons, sier Andreas. Vi sendte i grunnen bare en forespørsel til kundeservice og fra Jotun kom det positivt svar ganske raskt.

Med student-støtte fra NTNU Discovery kunne gjengen kjøpe inn VR-briller og annet nødvendig utstyr for å sette i gang pilotprosjektet. Her tester kundene brukervennligheten som å henge opp lapper, forholde seg til hverandre i et rom og hvordan de skal kunne få tekst på papiret. De styrer det som skjer med en kontroll i hver hånd. Tilbakemeldingene fra pilotkundene er viktig for å få til et produkt og en opplevelse som gjør at dette vil fungere i fremtiden.

Snakker til lappen
– Vi kom raskt frem til at å sitte med et tastatur for å skrive ned det som skal på lappene i VR-rommet ble for kronglete. Så her har vi brukt en relativt ny teknologi, nemlig tale til tekst. Det fungerer veldig bra, sier Andreas.

Hvordan personene som er med i workshopen skal fremstå overfor hverandre er foreløpig ikke klart. Nå er det en ball som hode og to votter som illustrerer armer. Over «hodet» henger navnet på deltageren.

– Vi har ikke landet på å om deltagerne skal kunne lage seg en avatar eller om det skal være andre typer «menneskelige» figurer, sier Sondre. – Det viktige er at folk føler en tilknytning til hverandre og får til å samarbeide mer fritt og spontant enn i et digitalt møte der alle stirrer på hverandre.

Det forskes mye på samskaping i den virtuelle verden, blant annet på hva man kanskje kan gjøre i denne verden som man ikke kan gjørelike bra i den virkelige verden. 

Tester ut

– Men man bli selvfølgelig sliten av å være i et VR-rom også – ikke minst å ha en VR-maske på, sier Andreas. Så dette er noe vi tester i piloten. Hvor lenge kan man jobber og hvor ofte bør man ha pauser? Erfaringen vi har gjort oss nå er at man kan holde på i ca.30 minutter før det er greit med 5 minutters pause. Tilbakemeldingene vi får er at folk føler seg mer energifylte etter disse møtene enn etter timelange digitale møter foran skjermen.

Fremdeles er det en del skjær i sjøen for Cohere, både teknisk og materielt, men da søknaden til FORNY gikk igjennom, kunne de puste litt ut og har nå gode muligheter til å finne løsninger på utfordringene.

– Nå kan vi bruke et år på å perfeksjonere dette, og skape et produkt som gjør det morsomt og spennende å være med på en digital workshops som samler deltagere fra ulike steder, sier Sondre og ser ut til å glede seg.

– Vi håper på sikt å tjene penger på å tilby bedrifter et kreativt område som er skreddersydd for gode tverrfaglige og kreative møter i VR, avslutter  Andreas Ore Larssen.

 

Kontakt:

Prosjektleder
Jan Hassel
Epost: jan.hassel@ntnu.no
Telefon: 906 53 180
Kontor: Hovedbygget, sokkel

Håvard Wibe
Epost: havard.wibe@ntnu.no
Telefon: 41 47 37 68
Kontor: Hovedbygget, sokkel

Personvernerklæring

Brosjyrer og årsrapporter:

Årsrapporter