Løftehjelp på bilen

nov 30, 2016

Tekst: Anne-Lise Aakervik
Foto: synlig.no

Gjengen bak takstativet Dropracks håper å endre måten du laster ting på og av biltaket. Istedenfor at du løfter tingene opp på taket – kommer stativet ned til deg.

En viktig del av utviklingsprosessen har vært å kjøre nesten 4000 kilometer i en bobil og være sammen 24/7 i 12 dager. Dette gjorde de for å presentere oppfinnelsen på verdens største bilutstyrsmesse i Frankfurt i høst.
– Vi ble ganske godt kjent kan du si. Peter Vollen gliser over bordet, men blir raskt seriøs igjen. For å bli ferdige i tide ble vi tvunget til å ta noen valg. Hadde vi ikke hatt den som milepæl hadde vi nok brukt lengre tid, og det er ikke sikkert at det hadde blitt bedre.

Dropracks er et takstativ som tar høyde for fritidsinteressene dine. Sykkel, kajakk eller skiboks festes på samme takstativ og løftes opp og ned av taket ditt. Nå er det slutt å stå på dørkarmen og strekke seg, eller alltid være to når ting skal på taket. Dette er en løfteordning som gjør det enkelt å laste opp og hente ned.


Denne gjengen er snart i mål med sitt innovative takstativ Dropracks. Fra venstre: Helge Dimmen, Gjermund Nordskar, Teo Raanaas og Peter Vollen (ytterst til høyre). Ikke tilstede på bildet: Pål Jørgensen.

Et stativ, mange løft
Ideen til Dropracks dukket opp under studiet på NTNUs Entreprenørskole. Der møttes tre av gründerne. Alle hadde erfart at det er vanskelig å få sykler, kajakker og skibokser opp og ned på biltaket. – Hva om takstativet kunne komme ned til oss tenkte vi, forteller Vollen. Og der startet utviklingen.

På veien rekrutterte de to studenter til fra Industriell design og materialeteknologi. Så nå teller gruppen fem som alle er medeiere i Dropracks. Sammen har disse brukt utallige timer på markedsundersøkelse og produktutvikling, som nå gir uttelling. Den tekniske løsningen kan flytte en lasteflate diagonalt ned fra biltaket, samtidig som den holdes parallelt med utgangsposisjonens plan. Den stanses i god arbeidshøyde for den som skal laste av og på. På grunn av et standardisert T-spor kan alt av tilleggsprodukter, fra kajakk- og sykkelholdere eller en skibokser brukes på Dropracks, uavhengig av hvilket merke det er.

Stort marked
Fremdeles sitter de fem tett sammen på et kontor på Innovasjonssenteret på Gløshaugen. En tredjedel av rommet er gjort om til verksted, resten er et eneste stort skrivebord med fem stoler rundt. Her jobbes det MYE!

– Det var nok årsaken til at det gikk så bra på turen til Frankfurt i vår. Vi kjørte langt og bodde tett, men det var en liten pris å betale for det vi fikk igjen. Oppmerksomheten og kontakten med mulige samarbeidspartnere er kjempeviktig, presiserer Vollen.

Messa i Frankfurt drar ca.4000 utstillere og 40 000 publikummere, altså på størrelsen med en middels norsk by. Tilbakemeldingene de fikk var gull verdt.

– Vi fikk blant annet innspill på at et slikt stativ har et marked i Asia. Der bruker man nesten ikke taket som lastesone rett og slett fordi man har problemer med å nå opp. Australia er også et marked for oss. Vi har gjennom prosessen fått utrolig mye støtte fra andre, både i form av penger og kompetanse.

Som en av få studentbedrifter var Dropracks til stede på verdens største bilutstyrsmesse i Frankfurt i vår. De fikk mye oppmerksomhet og gode kontakter.

Støtte og samarbeidspartner
Dropracks har fått både finansiering fra NTNU Spark, Innovasjon Norge, Forskningsrådets FORNY StudEnt og gjennomført en folkefinansering (crowd funding) på Technoport-konferansen. I tillegg søkte de NTNU Discovery om beskjedne 23 000 kroner i forprosjektmidler til en konkret problemstilling. De har også fått verdifull mentorstøtte og råd hele veien.

Vi har søkt patentbeskyttelse på løsningen vår, og det er kanskje det smarteste vi har gjort så langt. Selv om vi fikk mange forskjellige råd på veien. Vollen sukker lettere oppgitt. – Noen sa at det ikke var noen vits, andre mente det var lurt. Vi gjorde det som var lurt, og sikrer dermed at ingen kan kopiere vårt produkt. Vi hadde nok ikke overlevd uten, for det er relativt lett å kopiere mekaniske løsninger.

Med patentet trygt «filet» kan gjengen jobbe på videre. Utfordringene er mange, selv om de har prototyper. Stativet har en del motstridende egenskaper, eksempelvis lav vekt, høy styrke – i tillegg må det kunne senkes kontrollert opp og ned av brukeren.

– Dette er utfordringene som må helt på plass før vi kan si oss ferdige, men vi er allerede på jakt etter en samarbeidspartner. Vi ønsker ikke å være en produksjonsbedrift så vårt ønske er at en stativprodusent ser verdien av vårt produkt og ønsker det inn i sin portefølje. Neste milepæl for gjengen er å ha produktet klart for produksjon og få på plass en partner i løpet av 2016/2017.

Kontakt:

Prosjektleder
Jan Hassel
Epost: jan.hassel@ntnu.no
Telefon: 906 53 180
Kontor: Hovedbygget, sokkel

Håvard Wibe
Epost: havard.wibe@ntnu.no
Telefon: 41 47 37 68
Kontor: Hovedbygget, sokkel

Ta idéen din videre