På idejakt i Ålesund

nov 29, 2021

Tekst: Anne-Lise Aakervik
Foto: infinitiv.no v/Erik Børseth

NTNU Discovery gir muligheter for både studentbedrifter og ansatte til å søke penger for å teste ut ideer og grundig undersøkelser. I Ålesund er de ganske gode på det, men det er plass for flere gode søknader i postkassa

 

Det var godt oppmøte det Inger Johanne Krohn presenterte mulighetene til å søke NTNU discovrymidler for studenter og ansatte ved NTNU Ålesund. – Vi ønsker flere søknader fra fagmiljøene, og det er bare å ta kontakt, sier Krohn.

Nå ønsker Jan Hassel fra NTNU Discovery og Inger Johanne Krohn fra NTNU i Ålesund å få enda flere til å søke midler fra Discovery, og ser gjerne at de ansatte også kaster seg frempå for å få sjekket ut ideer som kanskje ellers havner i en skuff.
I midten av november arrangerte de en informasjonskveld med muligheter for å legge frem gode ideer og få innspill før søknad sendes.

Dette har vi aldri gjort før, men nå satser vi litt ekstra på å markedsføre og invitere både studenter og ansatte til dette for å gi flere informasjon som de ellers har gått glipp av. Håpet er at det daler inn flere gode søknader i innboksen etter hvert, sier Inger Johanne Krohn som er ansvarlig for arrangementet.

 

Det er første gang vi arrangerer en slik “event” for å reklamere for Discovery, men det ga absolutt uttelling i form av interesse i alle fall. Så får vi se hvor mange søknader som kommer inn etterpå.


Avgjørende drahjelp

Til å gi et lite innblikk i hva discovery-midlene kan brukes til hadde Krohn engasjert tre bedrifter for å fortelle om hva de har fått til og om deres vei fra søknad til dagens situasjon. Dipai AS søkte om midler til hovedprosjekt hos Discovery 12.mars i 2020. Dette var dagen da Norge stengte ned. – Det var en merkelig følelse å gå gjennom tomme ganger på NTNU etter den presentasjonen, sier André Ellefsen som er daglig leder av Dipai. – For oss har Discovery vært avgjørende for at vi har kunnet teste ut ideen vår og nå etablert selskap og fått støtte fra både Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Det hadde vi ikke fått uten NTNU Discovery. Dipai står for Diagnose, Prognose, Artifical Intelligence. De selger løsninger til skipsindustrien som overvåker skipsmotorene for å kunne foreta serviceintervaller når det trengs og ikke bare fordi produsenten sier det.

 

Studentbedriften Hjárni var en av tre som presenterte. De har fått 54 000 i støtte, og hadde brukt pengene godt.


Får komme i gang

For Einar Isak Torvik Totland i Hjárni SB var det også avgjørende å få midler fra Dicovery slik at de kom noen skritt videre. – Vi ønsker å utvikle et nytt, miljøvennlig og bærekraftig garvemiddel for å lage skinn, sier Totland. I dag brukes krom og det skaper giftig avfall og utslipp, som både er farlig for miljø og klima og ikke minst for mennesker som jobber med dette i verden. Vi får med disse midlene muligheten til å starte på prosessen med å samle kunnskap, teste, utforske og ikke minst skape oss en plattform vi kan jobbe fra.

Hauk Gjørtz representerte bedriften Minilice, som etter å ha fått støtte i 2020 og flere priser under NM i Studentbedrift i fjor, satte prosjektet på pause. Nå har de bestemt seg for å ta det opp igjen og håper på flere midler. 


Pizza og pitsj

Etter presentasjonene var det selvsagt pizza og brus mens køen for å få legge frem ideen sin foran medlemmene fra juryen ble lang. Da var det godt å stilne sulten etter en hard dag på campus. Ved et av bordene sitter det seks studenter som tar bachelor i innovasjon og internasjonal forretningsdrift. De ønsker å etablere studentbedrift som skal utvikle et nytt rensesystem for landbasert oppdrettsanlegg. De håper å kunne få gode innspill til søknaden sin når de nå får legge frem prosjektet på forhånd.
I alt 10 unike ideer ble pitsjet inn fra sju deltagere til medlemmene fra juryen til NTNU Discovery, hvorav en deltok digitalt fra Trondheim. Alle parter var godt fornøyde.

Denne studentgruppen som ønsker å lage et rensesystem for landbasert oppdrett fikk legge frem sin ide for juryen, og er litt klokere når de skal skrive søkand.  Juryen besto av Inger Johanne Krohn fra NTNU i Ålesund og Jan Hassel fra NTNU Trondheim samt Håvard Wibe på link fra NTNU Trondheim.

Verktøykasse med oppfølging

En sentral person bak alle studentsøknadene er Bjørn Magne Haltø, førstelektor ved institutt for internasjonal forretningsdrift, ved NTNU Ålesund. Han underviser i bachelorprogrammet markedsføring, innovasjon og ledelse – et tverrfaglig program, og ser at det gir muligheter til å få fram gode prosjekter. – Målet er å gi studentene en verktøykasse for entreprenørskap. Alle studentene utvikler og etablerer sitt eget selskap og gjennom studiet fyller de opp verktøykassa med relevant kunnskap.

Kontakt:

Prosjektleder
Jan Hassel
Epost: jan.hassel@ntnu.no
Telefon: 906 53 180
Kontor: Hovedbygget, sokkel

Håvard Wibe
Epost: havard.wibe@ntnu.no
Telefon: 41 47 37 68
Kontor: Hovedbygget, sokkel

Ta idéen din videre